Home » статті » Що таке “Третій Чин Воплоченого Слова”?

Що таке “Третій Чин Воплоченого Слова”?

* ОЛЕГ ЖЕРНОКЛЕЄВ /

image5

Олег Жерноклєев

  Потреба тіснішого залучення мирян до життя Церкви в сучасних умовах не лише зберігає свою актуальність, але й набуває дедалі більшого значення на тлі духовного занепаду й релігійного збайдужіння (особливо в суспільствах із високим рівнем добробуту), поширення так званої «масової культури» з її пропагандою морального нігілізму, егоцентризму та споживацьких цінностей, ураженим якими виявляється передусім молоде покоління.

  Усе це, навіть перед лицем серйозних життєвих труднощів і суспільних негараздів, провокує та підтримує типову, на жаль, для сьогодення ситуацію «такого життя, мовби Бог не існував».

  Другий Ватиканський Собор Католицької Церкви (1962–1965 рр.) у кількох документах («Догматична конституція про Церкву», «Декрет про апостолят мирян») дав докладні визначення місця й ролі віруючих мирян у Церкві, підкреслюючи їх покликання до святості та впорядкування земних справ по Божому. Ідеї Собору були розвинуті в посланнях римських понтифіків. Зокрема, Іван-Павло ІІ в Апостольському повчанні «Покликання і місія мирян» (1988 р.) указав на потребу нової євангелізації сучасного світу та активної участі мирян у цій апостольській справі. Важливим був наголос на тому факті, що вірні-миряни є не лише повноцінними й рівноправними членами Церкви, але що вони, властиво, є Церквою, з чого випливають їх апостольські й інші функції та обов’язки. Діючий понтифік Папа Римський Венедикт XVI у своєму Слові до греко-католицьких єпископів з України (1 лютого 2008 р.) також закликав сприяти активнішому включенню мирян у місію Церкви з тим, щоб вони могли «бути живою євангельською «закваскою» в різних суспільних середовищах» і зробили свій внесок до спільного добра українського суспільства.

  Різноманітні спільноти віруючих-мирян («треті чини», світські інститути, «терціарії») є невід’ємними складовими частинами цілої низки католицьких чернечих орденів і згромаджень, що існують та діють у Європі та світі від кількох десятиліть до багатьох століть.

  Серед них, мабуть, наймолодшим за часом існування в Україні є Третій чин Згромадження Воплоченого Слова Української греко-католицької церкви.

  Третій чин ЗВС є гілкою Згромадження, яка утворюється з віруючих-мирян. За межами України Третій чин зароджувався майже одночасно із заснуванням самого згромадження, у середині 80-х років ХХ ст. Почав формуватися насамперед з родин, рідних та близьких самих монахів та монахинь, а також доброчинців, жертводавців і друзів, які мали намір брати участь у діяльності згромадження та бажали жити його духовністю. Так він починався неформально, звертаючи увагу понад усе на духовну опіку над членами. Перші отці й брати – члени згромадження – прагнули збирати мирян, давати різного роду науки та конференції і понад усе можливість сповідатися та отримувати духовний провід, також заохочували участь мирян у Духовних Вправах (реколекціях), що проводяться священиками згромадження за методом св. Ігнатія Лойоли. У такій формі світська гілка ЗВС виникла спочатку в Аргентині, згодом в інших країнах – США, Перу та інших, де набула значного розвитку. З часом склалася процедура офіційного прийому до Третього чину простим обрядом під час якоїсь урочистої відправи. Певні особливості організації та діяльності мирянських відгалужень ЗВС існують і зараз у кожній країні.

  Третій чин ЗВС в Україні формувався фактично одночасно з появою згромадження, як і в інших країнах, передусім з родичів, друзів, благодійників, усіх, хто прагнув допомагати та брати участь у повсякденному житті цієї Чернечої родини. Велика заслуга в організації Третього чину ЗВС в Україні належить о. Фернандо Браво, ВС, який започаткував відповідну працю з мирянами.

  Першим, хто так би мовити «формально» став членом Третього чину ЗВС в Україні, урочисто прийнявши відповідну обітницю та хрест, був п. Мирослав Возняк з Івано-Франківська. Відбулося це в Зарваниці, у травні 2004 р. під час приїзду до України Засновника і Генерального Настоятеля Згромадження о. Карлоса Буели. І було це не випадковою подією, адже пан Мирослав був одним із тих, хто практично від самого початку місії отців в Україні багато допомагав їм, підтримуючи завжди, чим міг, морально й матеріально.

  Офіційно Третій чин ЗВС в Україні як спільнота вірних-мирян був заснований 26 лютого 2005 р. в Івано-Франківську. Цьому передувала низка щотижневих молитовних зустрічей і конференцій для мирян – кандидатів у Третій чин, проведених священиками згромадження. Такі конференції відбулися: 4 лютого – у чоловічому монастирі Воплоченого Слова (с. Крихівці-Долина), 11 лютого – у жіночому монастирі Сестер Служебниць Господа і Діви Марії з Матара (с.Крихівці), 18 лютого – у Містечку милосердя св. Миколая (с. Крихівці-Долина) та 26 лютого – у лекційному залі церкви Різдва Христового (м. Івано-Франківськ, вул. Мазепи). На конференціях миряни мали нагоду познайомитися зі Статутом Третього чину, його структурою, правами і обов’язками членів, правилами прийняття, обітами й обітницями, які можуть складати члени спільноти, а також побожними практиками, яких вони покликані дотримуватись: часто брати участь у Святій Літургії, приступати до Тайн Сповіді й Пресвятої Євхаристії, почитати Хрест і Таїнства Страстей, мати велику набожність до Пресвятої Богородиці, стараючись Її в усьому наслідувати, маючи особливу повагу до марійських молитов, зокрема молитви «Ангел Господній» та молитви на вервиці, а головне – жити вірою та прагнути змінювати згідно неї своє середовище, в якому вони живуть.

  У заключній конференції, яка відбулася 26 лютого, взяли участь також монахи та монахині ЗВС, мешканці Містечка милосердя св. Миколая та гості, зокрема члени Спілки християнського відродження, батьки і родичі монахів та монахинь, друзі й молодь. Усі вони спільно молилися на Св. Літургії, яку в церкві Різдва Христового відслужив правлячий архієрей Івано-Франківської єпархії УГКЦ Владика Софрон Мудрий, ЧСВВ. Він поблагословив усіх присутніх, зокрема й нових кандидатів у Третій чин, та виголосив проповідь про покликання мирян, у якій зазначив, що у Христовій Церкві впродовж століть і тепер творяться спільноти вірних, які бажають брати живу участь у духовності якоїсь чернечої родини, у даному випадку – родини Воплоченого Слова, щоб під її проводом знайти своє власне освячення та активно сприяти спасінню інших людей. ( >>> )

Pages: 1 2

Наступні заходи

Тлумачний словник

сайт про Папу Франциска

Відвідування сайту

  • 19Reads today:
  • 45Reads yesterday:
  • 276Reads last week:
  • 29716Total visitors:
  • 14Visitors today:
  • 168Visitors last week: